11 lutego 2018

Jak zostać popularnym blogerem? Przepis na...

Jak zostać popularnym blogerem? Przepis na...


Rozwój blogów oraz ich popularność stale rośnie w polskiej blogosferze, która już nie tylko kopiuje trendy z zachodu, ale coraz śmielej kształtuje własne. Blogerzy dzisiaj to nie tylko blogi tekstowe, ale coraz częściej ludzie-instytucje materializujący własną popularność, rozpoznawalność, a przede wszystkim - ruch na blogu. Wśród początkujących blogerów widać pewnego rodzaju pęd za topowymi blogami, chęć szybkiego dorównania w statystykach, które naiwnie sądząc, przełożą się na zyski materialne i szeroko pojętą popularność. Jak im dorównać? Jak uczynić bloga popularnym i tym samym stać się wpływowym i popularnym blogerem

Popularni blogerzy
Jak zostać popularnym blogerem?


Przedstawiam krótką receptę na sukces w oparciu o statystyki. Chociaż powszechnie przyjmuje się, że statystyki kłamią, to mogą być pewną wskazówką ku osiągnięciu celu - popularyzacji bloga. Mój przepis oparłem na statystykach i danych zgromadzonych przez:

http://www.blog-media.pl/raport-zarobki-blogerow-2017/
http://psmm.pl/sites/default/files/top_100_polskich_blogow_-_raport_medialny_-_2015_0.pdf
http://jasonhunt.pl/ranking-najbardziej-wplywowych-blogerow-2017-roku-jason-hunt/
http://hypeology.pl/blog-rank-2016/

Oraz dane publikowane przez popularnych blogerów (selekcja dowolna):

https://simplicite.pl/wspolpraca/
http://stayfly.pl/wspolpraca/
http://mdcb.pl/wspolpraca/
https://segritta.pl/reklama-na-blogu/
https://andrzejtucholski.pl/wspolpraca/
.
.
.

 

Bazując na różnych rankingach blogów i opracowaniach o zarobkach i zasięgach blogów można wysnuć kilka ciekawych wniosków. Na ich podstawie już szybko można się zorientować, jakie blogi osiągają największą popularność, a to wystarcza do odpowiedniego sprofilowania swoich treści, tak aby trafić w najszerszy kanał, którym treści pójdą w świat. Oczywiście, nie mam tutaj na myśli kopiowania pomysłów, ani tym bardziej tekstów, to może skończyć się tylko klęską. Chodzi mi o pokazanie pewnych zależności i własnych obserwacji.

Przeczytaj również Minimalizm wirtualny

Jak każdy przepis na pyszne danie, tak przepis na popularnego bloga, składa się ze składników, które wyłącznie zmieszane razem nadają się do sporządzenia dania głównego. Nie interesują nas żadne przystawki, czyli jak zacząć blogować - blogger, czy Wordpress, własna domena, czy obca itp., ani sałatki, czyli motywacja, styl i jak lekko osiągnąć sukces. Nam chodzi o sutą, ale lekkostrawną popularność. 


Idealny odbiorca bloga

W dużej mierze o popularności bloga świadczą jego zasięgi, im więcej osób go czyta (odwiedza), tym większa jego rozpoznawalność, a za tym już idzie zainteresowanie markami w zakresie współpracy, co z kolei nakręca jeszcze większą popularność i tak w kółko. Zgodnie ze statystykami, jeśli chcecie osiągnąć popularność bloga, to swojego bloga powinniście kierować do kobiet w wieku 20-35 lat, mieszkanek dużych i wielkich miast, posiadających wykształcenie co najmniej średnie. Tak czynią najpopularniejsi blogerzy. Pozostała część polskiej społeczności jest znacznie mniej zaangażowana w śledzenie blogów i konsumpcję ich treści, więc o ile, nie macie zamiaru prowadzenia ściśle wyspecjalizowanego bloga (np. motoryzacyjny, finansowy), to pisanie do innych grup, np. tylko mężczyzn, tylko osób 55+, jest raczej mało perspektywiczne w kategorii szerokiej popularności.

Przeczytaj również Jak odnaleźć swoje przeznaczenie?


Idealna kategoria bloga

Blogi pisane są o wszystkim i o niczym. Pewne treści angażują jednak bardziej niż inne i są chętniej poszukiwane przez internautów. Jak wykazują różne rankingi, najbardziej popularne blogi to te z kategorii:
  • uroda i moda
  • kulinaria (co ciekawe, znacznie mniej dochodowe od pozostałych ze względu na ogromny ich przesyt i konkurencję)
  • lifestyle
  • podróże
Obranie którejś z tych kategorii, lub ich zmiksowanie w formie bloga lifestyle’owego/osobistego, pozwoli na wpisanie się w najpopularniejszy trend, który obecnie panuje w sieci, a który już raczej taki pozostanie.


O czym powinien być popularny blog?

Większość internautów postrzega blogi jako źródło rozrywki, wiedzy i opinii. Stąd tak dużą popularnością cieszą się wpisy poradnikowe, w stylu “Jak zrobić…”, “10 sposobów na…”, “Kiedy najlepiej…”, “21 pomysłów na”, “Pomysły nabiznes w 2018 roku” i tak dalej. Recenzje i testy to osobny temat, który może przysporzyć grono czytelników, pod warunkiem, że blog nie jest zdominowany przez wpisy sponsorowane. Dużą popularnością cieszą się blogi parentingowe, jednakże taki nie każdy jest w stanie prowadzić, a dodatkowo temat z natury rzeczy jest dość wąski, przez co widać, że ich twórcy starają się bardziej wpisywać w ogólny trend lifestyle’owo-osobisty. 


Kanały komunikacyjne

Popularni blogerzy już dawno doszli do wniosku, że sam blog nie wystarczy, aby móc zbudować szeroką popularność i rozpoznawalność. Konieczne jest korzystanie z różnorodnego wachlarza środków komunikacji tak, aby ciągle być z czytelnikami w kontakcie i przypominać im o swoim istnieniu, a także pozyskiwać nowych z innych źródeł. Wokół każdego popularnego bloga zbudowana jest społeczność, która gromadzi się na takich platformach jak Facebook, Instagram, Pinterest i coraz częściej YouTube. LinkedIn i Twitter zarezerwowane są raczej dla osób, które nie stawiają na rozrywkę, a opiniotwórczość, budują wizerunek eksperta. Co do YouTube, to widać, że sporo wpływowych blogerów tekstowych rozkręca swój kanał wideo, a perspektywy są jednoznaczne - niedługo wideoblogi zdominują blogosferę. 



Ciężko stwierdzić, żeby istniał jeden właściwy przepis na zostanie popularnym blogerem, ponieważ wpływ na to ma mnóstwo przeróżnych czynników. Aktualni topowi blogerzy w dużej mierze zaczynali blogować, kiedy blogi nie miały takiej siły jak dzisiaj, ale przez cały ten czas budowali swoją rozpoznawalność i zaangażowaną społeczność, a ich zasięgi rosły z biegiem czasu. Wątpię, żeby osiągnięcie popularności za pomocą bloga było dzisiaj łatwe w krótkim czasie, prędzej taką możliwość daje Instagram, YouTube, czy chociażby Facebook. Jednakże, moim zdaniem, słowo pisane wciąż będzie czytane i blogi, pomimo trendów ku treściom wideo, będą odgrywały znaczącą rolę w rozrywce i twórczości proponowanej przez Internet, a co za tym idzie, popularność blogerów będzie rosła.